• Rapport från ri...

Rapport från riksdagen

Jag hoppas att ni alla har haft en fin och vilsam sommar trots den pågående pandemin som påverkar och begränsar våra liv. Riksdagsarbetet satte igång med full fart i slutet av augusti då riksdagsgruppen hade uppstart och där vi hade tid för många diskussioner om arbetet i och utanför riksdagen och partiets roll.

AV: JESSICA WETTERLING (V), RIKSDAGSLEDAMOT

Vi har minst sagt en stor och viktig roll att fylla framöver och framförallt behöver vi gemensamt mobilisera emot de förslag som finns i LAS-utredningen och emot ett införande av marknadshyror.

Som ni säkerligen redan är väl medvetna om är vi redan halvvägs in i denna mandatperiod. Det börjar bli dags att fundera över kommande valrörelse så smått även om det fortfarande känns långt bort. Vilka frågor har ni drivit hittills och vilka kommer ni driva fram till valet? Är det några särskilt viktiga frågor som kan användas i kommande valrörelse? Går det att koppla dessa frågor till motioner vi lagt i riksdagen? Hör gärna av er om ni vill bolla idéer.

Allmän motionstid

Just nu har riksdagen sin allmänna motionstid och det är då vi lägger fram alla våra egna motioner med förslag på hur vi vill förändra Sverige. Därför sysselsätter jag mig med att läsa väldigt många motioner för tillfället i vitt skilda ämnen. När en eller flera ledamöter i ett utskott gjort klart sin motion så behandlas den i någon av de fyra kommittéer som vi delat in vår riksdagsgrupp i. Varje kommitté innehåller ledamöter från närliggande utskott som gemensamt behandlar motionen igen och där man har möjlighet att ställa frågor kring hur hen som skrivit motionen tänkt. Därefter läses alla motioner av riksdagsgruppens förtroenderåd som också har möjlighet att ställa frågor och tycka till. Genom denna process försöker vi säkerställa att de motioner partiet lägger är bra politiskt såväl som språkligt. Tanken är att de ska vara enkelt att förstå vad vi vill och varför lägger våra förslag.

I övrigt rullar riksdagsarbetet på som vanligt men med anpassningar utifrån pandemin. Det betyder att färre ledamöter går till voteringarna där det röstas om motioner och att man numera oftast har möjlighet att delta digitalt på utskottsmötena.

Dagen efter riksdagens öppnande var det partiledardebatt och den sista som vår partiledare Jonas Sjöstedt deltog i. Han kommer vara saknad och det var tydligt under debatten att han är mycket omtyckt inte bara inom partiet utan även av många utanför partiet. Vi har vetat rätt länge nu att Jonas skulle avgå men sen kom det ju en pandemi i vägen och årets kongress fick skjutas upp. Jonas slutar verkligen med flaggan i topp, det visar alla förtroendemätning. Det känns verkligen roligt, men jag kan inte undgå att bli förundrad att vissa politiska kommentatorer verkar vilja göra detta till ett problem för kommande efterträdare. Jag tror att nästa partiledare, vem det än blir, kommer göra ett fantastiskt jobb som partiledare. Men det är ju vi tillsammans, alla medlemmar som skapar vårt parti!

Ofta tvingas partier byta partiledare på grund av någon form av kris i partiet. Jag tycker vi ska vara väldigt glada över att vårt parti inte är i kris utan istället är fler än någonsin.

Budget utan jämlikhetsfokus

Nyligen kom regeringens budget, rekordstor med 105 miljarder i satsningar. Tyvärr gör man ingenting för att ta itu med den ekonomiska ojämlikheten. Istället för att bygga en långsiktig finansiering av välfärden urholkar man den med skattesänkningar. Det kommer leda till nya nedskärningar. Det är ett svek av regeringen att inte våga omfördela så att vi får resurser till välfärden.

All forskning visa att ekonomisk jämlikhet är bra för samhället. Det stärker demokratin, sammanhållningen, tryggheten, skolresultaten, hälsan och tillväxten.

Jessica Wetterling (V), riksdagsledamot