• Intervju: Deleg...

Intervju: Delegationsledare Maria Adrell inför Vänsterpartiets kongress

Nu till helgen 31 okt-1 nov hålls Vänsterpartiets kongress – en kongress som blir väldigt annorlunda. Istället för att hållas i Västerås i maj som det var tänkt, blir det en mindre digital kongress. Ombuden från hela Västra Götaland kommer samlas i Göteborg för ett lokalt kongressmöte. Resten av kongressdeltagarna samlas på ytterligare sju platser runt om i Sverige och allt kopplas samman digitalt. Maria Adrell från Vänsterpartiet Alingsås deltar på kongressen som delegationsledare för Vänsterpartiet Väst och dess 6 ombud.

Maria Adrell

Vad är det viktigaste som händer på kongressen?

Från början var tanken att vi skulle diskutera och anta ett nytt partiprogram som programkommissionen har arbetat fram under flera år. Men eftersom vi behöver genomföra kongressen digitalt har man valt att förkorta kongressen och helt enkelt skjuta det nya partiprogrammet på framtiden. Det viktigaste vi kommer att göra nu är att genomföra val av ny partiordförande och partistyrelse och dessutom anta ett strategidokument. I grund och botten är det faktum att vi faktiskt kan genomföra en kongress över huvud taget en bedrift.

Kommer man som medlem märka av besluten som tas på kongressen?

Främst kommer man att märka att vi får en ny partiledare. Det kommer att bli annorlunda såklart och vi är övertygade att det kommer att bli. Att vi har ett nytt strategidokument som vi kan arbeta efter är någonting som vi hoppas kommer innebär att partiarbetet utvecklas. Tanken är ju att skapa bättre vägar framåt.

När det gäller utformningen av strategidokumentet är ganska överens med det förslag som finns – många av de frågor som vi tycker är viktiga tycker vi lyfts på ett bra sätt. Man lyfter viktiga målgrupper och har lyssnat in partiet.

Vad ser du personligen fram emot mest på kongressen?

Jag ser fram emot att delta, för mig är det första gången. Vi är ett ganska pratsamt parti med många starka åsikter så det ska bli intressant att lyssna på diskussionerna.

Det ska också bli intressant hur man genomför beslut och val – till exempel ska valet till partistyrelsen genomföras på en timma – ska bli intressant att se om det är möjligt. Många vill plädera för sina kandidater.

Det är såklart lite synd att det inte blev en “riktigt” fysiskt kongress. Saker och ting tar längre med digitala möten, men samtidigt spännande att vi befinner oss på olika platser runt om i Sverige.

På kongressen tackar vi av en partiledare och väljer en ny. Berätta!

Jonas Sjöstedt har varit en fantastisk partiledare och det är sorgligt att han nu ska avgå. Han har varit en skicklig frontfigur och jag tar med mig allt som han har gjort. Nooshi Dadgostar är en kunnig och har många och breda erfarenheter och hon har mycket att tillföra. Hon kommer att bli en stor tillgång för Vänsterpartiet!

Kongressen kan följas via SVT Forum. Vänsterpartiets kongressdelegation består utöver Maria Adrell av Anette Holgersson (Lerum), Ia Björdén (Mölndal), Ann-Sofie Hellvard (Ale), Emma Ramhult (Stenungsund) och Peter Wiklund (Partille)