• Fram i kommun- ...

Fram i kommun- och regionval, tillbaka i riksdagen

Valresultatet var för Vänsterpartiet en besvikelse, framför allt då det blåbruna blocket har vunnit en majoritet och får möjlighet att bilda regering. Vänsterpartiets resultat på 6,7 % innebär en förlust på tre mandat i riksdagen.

Tittar man närmare på hur resultatet ser ut i vår valkrets – Västra Götalands vänstra – så är det en något ljusare bild. Rikstrenden med vikande siffror i riksdagsvalet syns, men vårt riksdagsmandat behåller vi och riksdagsledamoten Jessica Wetterling sitter kvar.

I regionvalet ökar Vänsterpartiet till 10 %, upp ett mandat. I västra valkretsen är ökningen på cirka en procentenhet i jämförelse med 2018. Största ökningen gjordes i Göteborg och det är där det nya vänstermandatet faller ut.

I kommunvalet ökar Vänsterpartiet i 9 av 11 kommuner och tar nya mandat i Alingsås, Härryda, Kungälv och Lerum. Enda mandatförlusten sker i Partille där partiet gjorde ett succéval 2018 med 10 %. Att man i rådande läge minskar något är kanske att förvänta givet förutsättningarna och hur valrörelsen såg ut.

Dela den här sidan: