• Anmäl dig till ...

Anmäl dig till höstträffen 28 oktober

Välkommen på Vänsterpartiet Västs höstträff! Lördagen den 28 oktober arrangerar vi en heldag för dig som är eller vill bli förtroendevald inom Vänsterpartiet. Syfte med träffen är att diskutera partiets strategi i dagens politiska klimat, lära känna varandra bättre och på så sätt göra partiet starkare. I dessa mörka tider behöver vi varandra!

Varmt välkommen!

Jessica Gustafsson

Distriktsordförande, Vänsterpartiet Väst

Anmäl dig genom att klicka på denna länk

(uppdateras med fler programpunkter/deltagare):

09:30 Dörrarna öppnar, kaffe och frukostmacka

10:00 Distriktsordförande Jessica Gustafsson hälsar välkommen

10:15 Vänsterpartiets strategi, med Samuel Gonzalez, gruppledare i riksdagen (V)

12:00 Lunch

13:00 John Lapidus, författare och samhällsdebattör med ett flertal böcker bakom sig, föreläser utifrån nya bok “Den sjuka debatten: bland vårdindustrins myter, nyspråk och lögner” (2023) som handlar om hur den svenska sjukvården slagits söder.

14:00 Ett samtal med John Lapidus utifrån hans föreläsning med Vänsterpartiets regionråd Carina Örgård och Maria Adrell.

15:00 Dagen avslutas med kampsånger från arbetarrörelsens historia.

Fotografering: Under dagen kommer det också att vara möjligt att få en porträttbild tagen av en fotograf på plats – det är bra att ha när man skriver en insändare, gör inlägg på sociala medier eller i partiföreningens tidning.

Praktisk info

När: Lördag 28 oktober, 09:30-15:00

Var: Kvarnkullen, Kvarngatan 8 i Kungälv

Tillgänglighet: Lokalen har en god tillgänglighet, läs mer här: https://www.kungalv.se/kultur–fritid/boka-lokal/kvarnkullen/

Mat och fika: Distriktet bjuder alla som har föranmält sig på lunch och fika. Ange ev allergier i anmälan

Transport: Kvarnkullen är ett konferenscenter ett stenkast från resecentrum i Kungälv vilket gör resor med kollektivtrafik smidigt. Det finns några parkeringsplatser i anslutning till Kvarnkullen, det går också bra att parkera i närheten av Kongahälla center.

Barnpassning: Barnpassning finns tillgänglig men måste föranmälas.

Övrigt: Trots att pandemin är över bör du stanna hemma om du upplever förkylningssymptom.

Anmälan: Fyll i den digitala anmälan här:

Den sjuka debatten

Författaren och debattören John Lapidus föreläser på höstträffen om sin nya bok “Den sjuka debatten. Bland vårdindustrins myter, nyspråk och lögner”

Den svenska sjukvården håller på att slås sönder. Från principen om vård efter behov är det alltmer ekonomiska intressen och plånbokens storlek som styr.

Men privata vårdgivare, försäkringsbolag och politiker talar inte öppet om sina avsikter. Med nyspråk och rena lögner vill de övertyga oss att vård på lika villkor fortfarande är en realitet.

I den här boken djupdyker forskaren John Lapidus i den sjuka debatten. Med hjälp av omfattande research och vårdindustrins egna argument för han den orättvisa verkligheten upp till ytan.

John Lapidus är doktor i ekonomisk historia, verksam på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. I Den sjuka debatten populariserar han sin pågående forskning om privatisering och välfärdsstatlig förändring.

Dela den här sidan: