• Meme-kungen frå...

Meme-kungen från Alingsås

När analysföretaget Smampions i förra veckan släppte sin ranking över vilka politiska sidor som är bäst på facebook hamnade Vänsterpartiet Alingsås på första plats. Och inte bara det, Alingsåsvänstern toppar listan över alla facebooksidor, alla kategorier. Text: Olof Holmgren

*En meme (uttalas meem) är ett internetfenomen bestående av en bild, gif-fil eller video med en tillhörande kort text.

– Vi försöker ta ut svängarna och det verkar gå hem i stugorna, säger Marcus Wallin som är vice ordförande för Vänsterpartiet Alingsås och den som står bakom sidan.

– Folk är väldigt positiva och tycker att det är en bra och rolig sida. Tanken är att använda humor och att inte lägga fingrarna emellan.

Marcus Wallin är personlig assistent och aktiv i Vänsterpartiet sedan ett par år tillbaka. Att han skulle administrera en framgångsrik facebooksida var inte självklart – han är inte utbildad inom kommunikation.

– Det har varit mycket learning by doing, jag är väl ett barn av vårt tid som har växt upp med sociala medier.

Marcus lyfter upp flera framgångsfaktorer som har hjälpt sidan att växa: kontinuitet, lyfta aktuella ämnen och att försöka hitta lokala vinklar. Vänsterpartiet Alingsås delar sällan passivt vidare andras inlägg utan gör något eget av det. Inspirationen kommer bland annat från Bernie Sanders gräsrotskampanj där man framgångsrikt jobbade med sociala medier.

– Det handlar både om kvalitet och kvantitet. Vi lägger upp minst ett inlägg om dagen, det vet våra följare. Dessutom gynnas det av Facebooks egna algoritmer. Sen måste man ibland försöka ta ut svängarna så att det inte blir så tråkigt.

Med humor som vapen

– Jag försöker ofta kommunicera med humor, det är ett bra sätt att nå sympatisörer men också de politiska motståndarna. Humor är effektivt för att det är lätt att ta till sig: lägger vi upp en meme om Stefan Löfven till exempel så når vi både våra egna sympatisörer som nog tycker att det är kul, dels våra politiska motståndare och dessutom Stefan Löfvens anhängare som reagerar även dom. Ett bra meme lämnar ingen oberörd.

Hur gör man ett framgångsrik bild eller meme?

Det gäller att hitta kända internetmemes som folk känner igen och där man fattar kontexten, eller att ta en bild som illustrerar nyheten eller budskapet man vill förmedla. Ibland har jag en händelse som jag vill illustrera och letar efter en bild, ibland är det tvärtom att jag hittar en bild och gör en association till en aktuell händelse.

Hur skulle du vilja utveckla den politiska kommunikationen på sidan framöver?

Jag skulle skulle vilja att vi blir fler inom Vänsterpartiet som jobbar med kommunikation och media, på alla nivåer. För att hjälpa varandra för att sprida digital aktivism. I Alingsås vill jag utveckla arbetet med rörlig bild och göra proffsiga videoproduktioner med våra företrädare.

– Sociala medier är något som alla partiföreningar borde använda, det är lättare och mindre arbete än man tror och med små medel kan man få stor effekt.

Om du inte redan gör det: Följ Vänsterpartiet Alingsås på Facebook.

Marcus Wallin fick efter att ha läst texten chans att göra ett meme av den: