• Du bestämmer - ...

Du bestämmer – rösta i kongressombudsvalet

Vänsterpartiet håller kongress i Stockholm 4-6 februari 2022 och ska då besluta om valplattformen, bland mycket annat. Vänsterpartiet Väst har 7 ombud som utses av medlemmarna. Lägg din röst och påverka Vänsterpartiets vägval.

Omröstningssidan

Gå direkt till omröstningen via https://vkongress.zetkin.org/vast
OBS! Om du använder länken från en mobiltelefon/platta och loggar in med hjälp av Bank-ID måste du öppna BankID-appen manuellt. Vissa har rapporterat att det annars inte händer någonting när texten ”startar BankID-applikationen” visas. Gå då direkt till BankID-appen och logga in i. Om skriver in adressen till omröstningssidan direkt i webbläsaren, eller om du använder en vanlig dator ska problemet inte uppstå”

Praktisk info

Vänsterpartiet håller kongress 4-6 februari 2022 i Stockholm. Kongressen ska anta en valplattform och genomföra val till partiordförande och partistyrelse, bland annat. Vänsterpartiet Väst har 7 ombud på kongressen. Medlemmarna i distriktet utser ombuden i ett val som pågår 19-30 november.

Vem har rösträtt?

Alla medlemmar som har betalt sin medlemsavgift under senaste perioden är röstberättigande.

Hur röstar man?

Valet genomförs digitalt. På omröstningssidan (länk finns nedan) loggar du bank-ID. För dig där personnumret inte är registrerat i medlemsregistret skickar vi hem inloggningsuppgifter via post. Själva omröstningen är anonym och din avlagda röst kan inte spåras till dig. Avlagd röst går inte att ångra.

Väl inne på omröstningssidan finns information om kandidaterna. Val genomförs dels till ombud samt till ersättare. Du kan rösta på 0-7 kandidater i ombudsvalet och 0-5 kandidater i ersättarvalet.

Om du inte har möjlighet att rösta digitalt ber vi dig att skicka namn och adress till [email protected] (eller ring 079-332 52 57) så får du röstsedel och valkuvert hem på posten. Vänligen gör det skyndsamt då rösten måste vara oss tillhanda senast 30 november.

Omröstningssidan

Gå direkt till omröstningen via https://vkongress.zetkin.org/vast

Vilka ställer upp i valet?

Här finns valberedningens förslag  Alla kandidater presenteras när du loggat in i omröstningssystemet.

När ska jag rösta?

Valet inleds 19 november. Sista dagen att rösta är 30 november. Valresultatet presenteras 1 december på vast.vansterpartiet.se. För att bli vald krävs att kandidaten får minst 50 % av de avlagda rösterna. En eventuell andra valomgång genomförs vid behov i december.

Frågor

Om du har frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta ombudsmannen Olof Holmgren på [email protected] eller 079-332 52 57.