• Vänsterpartiet ...

Vänsterpartiet protesterar mot socialdemokraternas politik

Ledande vänsterpartister går nu i opposition mot socialdemokraternas åtstramningar i migrationspolitiken. I protest mot socialdemokraternas politik kommer de nu att skänka 500 kronor för varje regionfullmäktigemöte innan valet till Fristadsfonden, som hjälper flyktingar och papperslösa.

Jessica Wetterling (V) som kandiderar till riksdagen är arg: – Socialdemokraterna säljer ut sig. Denna politik är omänsklig. Nu går vi från ord till handling i vår praktiska solidaritet med människor på flykt. Vi hoppas att många fler hakar på och gör samma sak.

Trots att Vänsterpartiet samarbetar med socialdemokraterna i flera forum, så tycker Jan Alexandersson (V), listetta till regionen, att det är viktig markering.– När socialdemokraterna lämnar sådana här förslag driver de högerpolitik. Då måste vi vänsterkrafter markera emot det. Därför kommer vi skänka pengar till Fristadsfonden, säger han.

– Solidaritet är det finaste jag vet, säger Jessica. För oss är det en självklarhet att dela med oss av de arvoden vi får som politiker. Vi engagerar oss för att vi vill förändra världen, inte för att berika oss själva.

Fristadsfonden arbetar med att  hjälpa asylsökande flyktingar som hotas av avvisning och som inte kan återvända till sina hemländer. Organisationen grundades av Vänsterpartiet under 1990-talet. Läs mer om Fristadsfonden här.

Jessica Wetterling. Foto: Robin Rundkvist
Jan Alexandersson