• Rapport från di...

Rapport från distriktsstyrelsemötet 22 september

Tisdagen den 22 september samlades distriktsstyrelsen för sitt första fysiska möte efter sommaren. Perioden sedan mars har varit speciell på grund av corona och det har påverkat distriktsstyrelsens mötesformer. Framöver kommer distriktsstyrelsen att träffas för att ha fysiska möten, men alla som vill har möjlighet att delta digitalt. På detta möte deltog till exempel Alma från Tjörn via Skype. Om corona har fört någonting positivt med sig så är det kanske att vi alla har blivit bättre och mer vana vid digitala möten.

Datum för årskonferens fastställd

Den stora punkten på styrelsemötet var den om årskonferensens genomförande. I mars sköt man upp distriktsårskonferensen med förhoppning att kunna hålla den som vanligt efter sommaren. Väl framme i augusti beslutade styrelsen att inte genomföra den under hösten på grund av svårigheten att samla över 50 personer vid ett och samma tillfälle. Det var detta beslut som styrelsen återigen tog upp till förnyad diskussion med bakgrund av stadgan skrivelser.

Oklarheten hur man ska tänka och agera kring årskonferensen är någonting som flera partidistrikt har brottats med och runt om i landet har man valt lite olika lösningar. Vissa har genomfört helt digitala konferenser, andra har haft fysiska möten och åter andra har gjort en kombination av fysiska och digitala möten.

Efter en diskussion där för- och nackdelar med respektive lösningar lyftes fram beslutade styrelsen att genomföra årskonferensen den 14 november med en fysisk träff där ombuden samlas i en möteslokal och övriga förtroendevalda i en annan. Lokalerna sammanbinds via länk. Detta för att kunna efterleva regeringens beslut om ett tak på 50 deltagare på denna typ av möten. Styrelsen diskuterade även hur mötet kan genomföras på ett säkert sätt och för att minimera risken för smittspridning. Åtgärderna inkluderar:

• Antalet mötesdeltagare begränsas
  • Programmet för mötet förkortas
  • Möbleringen kommer att utformas så att social distansering kan upprätthållas
  • Handsprit och möjligheter till handtvätt finns tillgängligt i möteslokalerna
  • I samband med kaffe/lunchpaus uppmanas mötesdeltagarna att tänka på och upprätthålla social distansering
  • Möjlighet för ombud och förtroendevalda att delta i mötet digitalt finns
  • Deltagare som uppvisar något COVID-symptom ska stanna hemma/delta digitalt hemifrån.

Övriga frågor

Förutom diskussionen om årskonferensen fastställdes även en höstplanering och distriktets nya nyhetsbrev presenterades. Mötets avslutades med en runda där våra partikamrater från såväl riksdag, region och partiföreningarna rapporterade om vad som har hänt sedan sist i den något märkliga politiska situation som vi befinner oss i.

Vid anteckningarna,

Olof Holmgren, ombudsman